31-3-2014 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van voetstappeninhetheiligeland2014 - WaarBenJij.nu 31-3-2014 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van voetstappeninhetheiligeland2014 - WaarBenJij.nu

31-3-2014

Door: Wil

31 Maart 2014 | Nederland, Veldhoven

Beste lezers van dit blog,

Als pelgrimsreiziger in Israël zou ik natuurlijk kunnen vertellen hoe onze chauffeur Ihad ons vanmorgen vroeg weer stond op te wachten met de bus.
De koffers waren door het hotelpersoneel klaar gezet en ingeladen voor een reis naar Bet Sha’arim.
Maar hij stond de afgelopen 4 dagen elke morgen klaar voor een veilige rit over de wegen van het Heilige land.
Dat is best apart en dus het vermelden waard op dit weblog, maar niet het doel hiervan.
Zou het doel van de weblog dan zijn dat we hier vermelden hoe het is om op pad gaan met de goede zorgen en het geestelijk voer dat Myriam ons elke morgen en door de dag aan biedt. Het kan bijna niet anders of hier is veel werk verzet in de voorbereiding. En het wordt een belevenis omdat ze het altijd weer doet met zoveel passie, plezier en de altijd aanwezige en aanstekelijke lach. Natuurlijk is het voor jullie leuk om te weten, maar Myriam zou zich opgelaten voelen als dat hier werd geschreven, dus ook niet de bedoeling.
Dus zal het wel moeten gaan over de gids Erik; hij vertelt zoveel over Bet She’arim dat ik vanavond hier zit met kennis over Mausoleums, Sarcofagen, Byzantijnen, Romeinen, Kruisvaarders, amfitheaters en nog veel meer, hoe mensen leefden tussen nu en 5000 jaar geleden. Een bekend gezegde is gelukkig hadden ze de foto’s nog, nou dat geldt nu ook voor ons samen met de folders komen we wel tot een verslag.
Daarna gingen we naar Megido een “Tell” = een heuvel met ca 22 lagen van beschavingen die zijn opgebouwd en afgebroken en zichtbaar in een heuvel. We praten hier over een periode van ca 5000 jaar geschiedenis.
Je hoeft in dit land maar een schop in de grond te steken of je vindt archeologie. Als iemand meer wil weten over deze Tell kan ik hem of haar aanraden deze reis ook een keer te maken met Erik een afgestudeerde archeoloog.
Daarna was het tijd om als rechtgeaarde Rotterdammer een mogelijk concurrent van de Rotterdamse havenstad te bezoeken.
We gingen op weg naar Caesarea, een havenstad aangelegd door Herodes de Grote als eerbetoon aan Keizer Cesaer van Rome.
Ik zelf had nooit gehoord dat Pontius Pilatus hier ook zijn handen in onschuld heeft gewassen.
Deze enorme havenstad voor die tijd aan de Middelandsche zee Caesarea met een paleis aan het water voor Herodes. En natuurlijk wat speeltjes voor de elite als tijdverdrijf zoals een leuke racebaan voor paarden en een amfitheater.
Begrijpelijk is wel dat hier ook weer veel verschillende tijden over elkaar heen gebouwd zijn.
De Romeinen, Byzantijnen en later weer de kruisvaarders.

Om 16.00 uur was het tijd om op te gaan naar Jeruzalem, na een lange dag met veel informatie en kennis om te verwerken. De bus kwam veilig rond 19.00 uur aan in ons mooie hotel.
Op zich is het al een beleving om in Jeruzalem te zijn, maar morgen komt hier meer informatie vandaan. Waarschijnlijk van iemand die jullie meer kan vertellen over de inhoud dan ik, maar we ervaren een wereld met veel indrukken en genieten van ganser harte.

Wil

• 31 Maart 2014 - 22:00

Mien Van Houtem En Mia Van Der Mierden:

Wat fijn dat verslag,dat we met jullie mee kunnen genieten,wij Mien en ik Mia hebben vandaag de film weer bekeken van onze reis in 2012 naar Israël,geniet er van, het is een reis om nooit te vergeten.

Groetjes aan Myrian Janny Rianne Marieke en Piet en aan jullie alle. Sjalom.

Mien van Houtem en Mia van der Mierden.

• 01 April 2014 - 08:54

Ronny Schalken:

Zoooooo, wat ontzettend veel indrukken, van jullie prachtige reis! Erg mooi en fijn om dit allemaal te mogen lezen. Geniet ik ook erg van!
    En zonder twijfel heeft Myriam deze reis weer bijzonder GOED geregeld, wat een Kanjer!
    Wat is het toch fantastisch om te zien en te voelen hoe het zoveel jaren terug is geweest!
    Het besef wat er na duizenden jaren allemaal veranderd is in de wereld, niet te geloven.
    Maar ook het besef,dat je heel gelukkig kan zijn met weinig!
    Dankbaar om deze reis te kunnen maken, is toch geweldig!
    Ik wens jullie dan ook allemaal een zeer prettige voortzetting van deze bijzondere reis!
    Geniet van elke dag, en neem alles heel goed in jullie op, want wij zijn zo benieuwd naar alle verhalen!
    Ik blijf jullie volgen,
    Vriendelijke groet,
    Ronny Schalken

• 01 April 2014 - 17:39

Jannie Wouters-Boogers. :

Leuk te horen dat jullie het allemaal goed maken.
    Ik vernam van mijn man dat de gordelroos niet heeft doorgezet gelukkig m aar, want daar had ik me erg druk overgemaakt. .
    Mooi om al die verhalen te volgen.
    Ik hoop dat jullie erg genieten van deze reis.
    Heel veel groetjes aan iedereen en extra groetjes aan mijn man en dochter Pascal.
    En een dikke knuffel voor iedereen, en voor Mirjam heel veel succes met deze reis.

• 01 April 2014 - 18:53

Frans:

Telkens krijgen wij als thuisfront een boeiend reisverslag toegestuurd. Daarvoor mijn oprechte dank. Om na een zeer vermoeiende dagtocht het verslag nog eens te maken... met respect!!! Maar ontegenzeggelijk je krijgt er zoveel voor terug. Daarom lijkt het me heerlijk om na een dagtocht zich heerlijk te kunnen ontspannen. Ieder op zijn eigen wijze. Leon, voor jou speciaal, in een goede gezondheid de nodige kracht om deze leerzame en inspirerende reis te volbrengen. Het ga je goed kerel! Je broer Frans en Corry.

• 01 April 2014 - 19:47

Adriaan En Ida:

De boeiende reisverslagen worden steeds mooier en steeds meer indrukken.
    Zo, mooi het land en de reis is.
    We missen nu nog de foto's zodat we nog beter kunnen volgen en zien.
    Jullie mogen genieten van een mooie tijd op deze reis.
    Geniet van elke mooie reisdag!

Groetjes Adriaan en Ida

• 01 April 2014 - 20:27

Cris:

Aloha!
    Lekker om te kunnen volgen wat jullie allemaal mee maken :-)
    Zo te lezen worden jullie goed ingewijd in de plaatselijke geloven en archeologie, respect voor jullie koppies waar al die indrukken in verwerkt worden!
    Een genot om te lezen en waarschijnlijk nog leuker om erbij te zijn.. we zijn zeer benieuwd naar de foto´s.
    Iedereen veel leerzame lessen gewenst en ´s avonds goed tot rust komen om weer op te laden voor de volgende dag, volgens mij hard nodig..
    Pa succes me de knie en Pascal veel leuke momenten met jouw maatje ;-)
    grtjs Cris, Wiebe en Jikke