30-3-2014 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van voetstappeninhetheiligeland2014 - WaarBenJij.nu 30-3-2014 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van voetstappeninhetheiligeland2014 - WaarBenJij.nu

30-3-2014

Door: Piet

30 Maart 2014 | Nederland, Veldhoven

Wij begonnen onze dag met de beklimming van de Arbelberg. Die ons een mooi uitzicht bood over het meer van Tiberias, de Golanhoogte en een stuk van de Via Maris. Tijdens de tocht naar beneden en daarna in de kibbutz speelde enkele Maartse buien ons parten.
In de Kibbutz Degania B (vlakbij ligt Degania A) kregen wij een rondleiding.
Deze communes liggen in de streek waar de Jordaan uit het meer van Tiberias ontspringt en waar Syrie, Jordanie en Israel elkaar op een punt raken. Al rijdende zagen wij enkele bruggen over de Jordaan, een Romeinse, een Britse en een Turkse. Deze laatste is bekend uit de film “Orient Express”.
Onze volgende stop was de opgraving van BethShean of Skythopolis. Deze stad met kenmerken uit de Griekse, Romeinse en Byzantijnse overheersing is in de 8ste eeuw door een aardbeving verwoest en nooit meer opgebouwd. Wij bezichtigden de restanten van het theater, de hoofdstraat (cardo genaamd) met de overblijfselen van winkeltjes en een vorm van een openbaar toilet uit die tijd en lazen hier uit het boek Samuel over de dood van koning Saul, die hier op de bergen van Gilboa verslagen werd door de Filistijnen.
Toen gingen wij naar het park Gan Hashelosha, waar zon, zwemmen en verpozen ons ontspanning brachten.
Met op de terugweg een bezoekje aan de opgraving van de Beth Alphas synagoge eindigde deze dag.

• 30 Maart 2014 - 19:34

Ineke Groenen-de Greef:

Hoera, eindelijk is het vandaag gelukt om jullie met de computer te volgen. Het lukte eerder maar niet. Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen en al heel veel moois en indrukwekkende
    hebben gezien. Heel veel lieve groeten aan alle pelgrims. Sjalom!

• 30 Maart 2014 - 19:45

Tony Lenatti:

Oh, zijn jullie echt in MIJN Kibboetz geweest. Als het klopt, heb ik daar in 1977 3 maanden gewerkt.
    Fantastisch, dat had ik graag willen zien. Jammer dat we er in 2008 geen tijd voor hebben gehad, ook al waren heel dicht in de buurt, toen.

Nog een fijne tijd gewenst, aan iedereen. Geniet ervan. Gr. Tony

• 30 Maart 2014 - 22:30

Bertina De Lepper:

Veel te zien en te beleven zo te horen!! Ben erg benieuwd naar alle verhalen en foto's bij terugkomst! Nog heel veel plezier daar!!!

• 30 Maart 2014 - 22:33

Ilze:

Eindelijk tijd om te reageren! Wat een fantastische verhalen weer, als ik dit zo lees ben ik weer even helemaal terug.
    Geniet van het prachtige land en de mooie ervaringen die jullie met elkaar mogen meemaken!

Groetjes,

Ilze

• 31 Maart 2014 - 11:01

Ria Versteijlen:

wat een complete reisbeschrijvingen geven jullie, we kunnen zo in gedachten met jullie alles beleven. Dank je wel