4-4-2014 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van voetstappeninhetheiligeland2014 - WaarBenJij.nu 4-4-2014 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van voetstappeninhetheiligeland2014 - WaarBenJij.nu

4-4-2014

Door: Ton en Elly

04 April 2014 | Nederland, Veldhoven

Alweer de 9de dag van onze reis. Vandaag naar Qumran, langs de doopplaats aan de de Jordaan en naar Jericho. We verlaten Jeruzalem in oostelijke richting en al gauw verandert de omgeving. De woestijn van Judea, droog door de topografie maar ook door de bomenkap in de tijd van de Turken. We dalen 1200 meter af naar Qumran aan de noordzijde van de dode zee. Deze ligt op 425 meter beneden zeeniveau. Onderweg passeren wij volgens Erik de belangrijkste plaats van Israel, de kibboets waar hij woont. We gaan daar nog langs, maar dat bewaren we tot zondag. Qumran is de plaats waar in de tijd van Jezus de essenen leefden, en waar in 1947 de “dode zeerollen” zijn gevonden. Volgens Erik is het geen toeval dat het woord van de bijbel is verstopt bij de vernietiging van de tempel en het uiteenvallen van het koninkrijk van de Joden en weer zijn gevonden in de tijd dat de nieuwe staat van Israel is opgericht, en dat met name het boek van Jesaja geheel complete is teruggevonden. In Qumran lezen Ada en Sjannie over Johannes de Doper en over de doop van Jezus. Na Qumran gaan we naar Qaser El Vahud, doopplaats aan de Jordaan. Hier doen en aantal mensen de hernieuwde doopbelofte door Myrian in de Jordaan, ter bevestiging van een nieuw begin van hun leven. Gerrit leest over de doop van Jezus. Na een lunch in Jericho bezoeken we de berg van de verzoeking waar Sjef een stukje leest en bezichtigen we de opgraving van een deel van fundament van een toren uit de stadswal van 10.000 jaar geleden. Daar leest Myriam over Jozua en de verovering van Jericho.
Onderweg naar Jerusalem leest Liesbeth over Elisa. Onderweg terug slaan we nog af de woestijn in en krijgen we nog een waar uitzicht op de Wadi Kelt waar een Grieks-Orthodox klooster is gekleefd tegen de wand van de rotsen. Hier leest Piet nog over Elia die word gevoerd door de raven. ‘s Avonds in Jeruzalem bezoeken we de klaagmuur bij het begin van Shabbat. Er wordt gebeden, gedanst en gezongen. Het zag er letterlijk zwart van de mensen.
Hoewel Erik, onze gids, nog morgen een deel van de dag met ons meegaat, hebben wij hem bij terugkomst in het hotel bedankt voor alle zorgen en wijsheid in de vorm van een poppenspel/ sokpoppen. Geregiseerd en geschreven door Sjannie. Een toch alweer te lang verhaal, maar kortom een fijne dag.
Ton en Elly.

• 04 April 2014 - 23:37

Piet En Corry Coolegem:

Beste mensen,
    We herkennen een heleboel dingen die jullie nu meemaken. Wij beleven weer helemaal onze reis opnieuw. Fijn te horen dat het jullie goed gaat. Groetjes aan iedereen, speciaal aan Marieke die ons zo intens volgde toen wij onderweg waren.
    We hopen jullie weer gezond en wel terug te zien . Goede thuisreis!
    Piet en Corry Coolegem.

• 04 April 2014 - 23:51

Pastoor Rudo Franken:

Beste pelgrims uit Veldhoven,

Eindelijk lukt het me om alle verslagen tot vandaag te lezen. Ik zie dat ik niet de eerste ben. Ruim 1600 keer is het dagboek al bekeken.
    Ik ken jullie nog niet, maar leer jullie vast en zeker kennen op een of andere bijeenkomst. Geweldig dat jullie deze pelgrimstocht ondernemen en inspiratie en zelfs nieuw leven ondervinden in dit prachtige land waar de bijbel zo goed tot leven kan komen, als je dit met elkaar kunt beleven. Van Myriam begreep ik dat reeds velen vanuit Veldhoven deze reis hebben gemaakt. Zelf heb ik ook goede herinneringen aan de drie keer dat ik er was, twee keer met een eigen bedevaartgroep, en weet ik wat dit met mensen kan doen. Ik lees dit ook in jullie verhalen.

Alle goeds nog in Israël en daarna een behouden thuiskomst,
    pastoor Rudo Franken

• 05 April 2014 - 07:47

Jeanneke En Lout:

Dag allemaal,

Wat een prachtige belevenissen, indrukken en saamhorigheid spreken uit jullie verslagen.
    Als we ons fotoboek weer openslaan komen de vele goede herinneringen naar boven.
    We wensen jullie nog een hele mooie week en zo vlak vóór Pasen, hebben veel locaties en Bijbelverhalen een extra dimensie.
    Geniet met elkaar en alle goeds.
    Sjalom.

• 05 April 2014 - 08:52

Frans En Corry Timmers:

Dank voor alweer het 9de reisverslag. De korte dagelijkse belevenissen geven een interessant beeld van jullie gezamenlijke pelgrimstocht. Als groep iets ondernemen en met een goed gevoel afsluiten geeft de pelgrim waardigheid en dankbaarheid. Vanuit Goirle nog een goede voortzetting van de reis. Leon, nog de hartelijke groeten van je broer,Frans.

• 05 April 2014 - 13:37

Cris En Jannie:

Hallootjes,
    We hebben naast de reisverslagen ook enkele foto's via dropbox kunnen bekijken, niet alle foto's staan goed op internet .. (of ik kan ze wegens onkunde niet openen)
    @Pascal nog niet jouw kaartje wissen :-)
    Jullie verhalen houden maar niet op en gaan nog een paar dagen door! nog veel plezier voor allen gewenst.
    Ik heb vandaag een gast op bezoek die ook nog een woordje wil ticken..
    grtjs Cris
    Hoi allemaal ik zie wel aan de foto's dat het erg mooi is in de natuur daar.
    Ik ben namelijk de gast die hier op bezoek is, ik ben in Overpelt gaan wandelen, en ben daarna naar Valkenswaard gereden.
    Ik heb heerlijk geluncht met Cris Wiebe en Jikke, en lekker beschuitjes met aardbeien gegeten
    van de heerlijke jam die Jikke op school gemaakt had.
    Ik wens jullie nog een paar fijne dagen en geniet nog van deze dagen die jullie nog te goed hebben
    Groetjes aan iedereen , en vlug tot weerziens.
    Jannie

• 06 April 2014 - 12:39

Jeroen:

Lieve mensen,

Lees met veel plezier jullie verhalen. Beleef het weer helemaal. Verheugend om te zien dat ook onze nieuwe pastoor al digitaal met jullie meereist. Geniet er van, groeten, Jeroen

• 06 April 2014 - 20:27

Bertina:

had ook niks anders verwacht van Sjannie! is wel echt de persoon om zoiets te laten doen!!
    Had ik graag bij willen zijn!

xx Bertina